Azaroaren 18, 19 eta 20an Hegoa UPV/EHUk Gasteizen antolatutako Gizartea Eraldatzeko Hezkuntzaren V. Biltzarra egin da. Lau ildo estrategikori ikori (LE)kendu buruzko gogoeta egin nahi du: Kidegoak eta Lurraldea; Eraikuntza Komunitarioa; Ikaskuntza Aurreratua eta Sareak, Itunak eta bestelako Komunikazioak.
Lehenengo ildoaren baitan, Kidegoa eta lurraldeak, Hegoako Hezkuntza Taldeko Amaia del Ríoren arabera, “orain arte, jakintza eta hezkuntza-prozesuak norberarentzat objektibotasuna eta neutraltasuna eskatzen duen akademiarekin batera joan dira, eta ez ditu onartzen bere interesak ordezkatzen ez dituzten beste ezagutza eta jakintza batzuk, hala nola, gorputz eta lurraldeengan begirada jartzen dieten ezagutzak. Gorputzetatik eta lurraldeetatik pentsatzeak eta jarduteak beste mundu posible batzuk eraikitzeko borrokatzen diren gizon eta emakumeen bizitza-historietatik ikastea esan nahi du, eta hezkuntza-prozesu horietan emozioak, balioak eta nahiak ere sartzea ahalbidetzen digu. Bestalde, lurraldeak ere fisikoki eragiten digu; izan ere, egungo garapen-ereduak jakintzak jatorriaren arabera hierarkizatzen ditu, eta, alde horretatik, hiri-mundutik datozen ezagutzak landa-mundukoen aurrean nagusi dira, eta iparraldekoak, berriz, globalizatutako hegoaldekoen aurrean.”
Bigarren ildoan, Eraikuntza Komunitarioa, Hegoako Hezkuntza Taldeko Gema Celorioren arabera “lotura soziala indartu behar da, horrek bizikidetza sortzen duelako eta kideen artean kidetasuna, erantzunkidetasuna eta elkarrekiko elkartasuna indartzen dituelako. Talde-ekintza bat izan behar du, eta, horregatik, ezinbesteko dinamika pedagogikoa da eredu bidegabe eta desberdin horri aurre egiteko, eta, hala, haren ordez gizarte feministak, zainketakoak, bidezkoak eta jasangarriak eraiki ahal izateko”.
Hirugarren ildoa, Aurrerapenezko Ikaskuntza, Hegoako Hezkuntza Taldeko Juanjo Celorioren hitzetan, “ikaskuntza aurreratua da saihestu nahi ditugun edo saihestu nahi ditugun etorkizuneko egoerak pentsatzen ditugunean egiten duguna, eta, horren arabera, gure orainaldian ekintza-sistema bat antolatzen dugu, hurbiltzeko edo saihesteko. Egoera hori XXI. mendeko mehatxu-multzo bati buruzkoa denean, planetako pertsonentzat gero eta kritikoagoa den globalizazio baten ondorioz, aurrera egin behar dugu egoerak aurreratuko dituen ziurgabetasun batean, baina ez gaitu blokeatuko, baizik eta hondamendi kolektibora eramango gaituzten egoera kritikoak saihestu nahi ditugun gizartera bultzatuko gaitu ziurgabetasun batean.”
Laugarren eta azken ildoaren baitan, Sareak, Aliantzak eta bestelako Komunikazioak, Hegoako Hezkuntza Taldeko Iris Murilloren hitzak ditugu ondorengoak: “Gizartea eraldatzeko hezkuntzak eraikuntza kolektiboko prozesu bat sortzearen alde egiten du. Garapen hegemonikoak sortu dituen arazoei aurre egiteko eta beste gizarte-eredu baterantz aurrera egiteko. Horregatik, funtsezkoak dira eragile kritikoen arteko aliantzak eta sareak. Bere erreibindikazioak ulertu eta batu behar ditugu, zapalkuntza ardatzen arteko loturak salatzeko eta erroan aurkitzen diren arazoei aurre egiteko. Horregatik, V. Kongresuan sareak eta aliantzak eta horien garrantzia aztertu ditugu, baina baita lan horizontalean sortzen diren gatazkak eta erronkak ere. Eta, jakina, hezkuntza kritikoari buruz ere hitz egin dugu, komunitate epistemikoen arteko aliantzen garrantziari buruz eta tradizioz hezkuntza-eragiletzat hartu izan diren subjektuak balioan jartzeari buruz. Helburua komunikazio-prozesu alternatiboak aldarrikatzea da.”
Iturria: Hegoako Hezkuntza Taldea