Juan Julià, CEGEA Universitat Politècnia de València, ENUIES (CIRIEC-España) sareko lehendakaria, CRUEko lehendakariorde albokoa.
COVIDen pandemiaren ondorioz orain dela gutxi jasan dugun krisiak agerian utzi du jakintzan oinarritutako ekonomiek, Ongizatearen Estatuaren oinarriak (hezkuntza, osasuna eta gizarte-babesa) gehien zaintzen dituztenek, gaitasun handiagoa eta hobea dutela horrek dakartzan ondorio beldurgarriei aurre egiteko.
Puntu honetan, komeni da gogoratzea, baloreen ezagutza eta prestakuntza unibertsitate-eremuaren menderatze argia direnez, unibertsitateen eginkizuna testuinguru zentral horretan gauzatzen dela. Halaber, ekonomia garatuenetan gertatzen ari dena behatzea ere funtsezkoa izan da unibertsitate-campusek ekosistemak eta ingurune ekintzaileak sortzeko orduan, non sortutako ezagutzan oinarritutako spinoffak eta start-up-ak, eta, beraz, horien erabilera intentsiboagoa egiten baitute, erabakigarriak izan baitira aurrerapen teknologikorako, eta trantsizio digital eta berdeko maila globalean aitzindari diren konpainietako batzuen katalizatzaile.
Baina azpimarratu behar dugu hori beharrezkoa izanik, berez ez dela nahikoa hazkunde iraunkor eta inklusiboko benetako aurrerapena nahi badugu, hau da, pertsonei laguntzeko ekonomia bat. Horretarako, balioez baliatutako ekonomia behar da, non ezagutza zientifiko eta teknologikoaz gain, prestakuntza zentzu zabalagoan eta kultura ekintzailea eta balioetan oinarrizkoak diren.
Gaur egun, ekintzailetzaren zati handi bat (%40 baino gehiago) unibertsitarioetatik dator, baina, horrez gain, esan dezakegu kalitate handiagokoa dela, berrikuntzari, intentsitate teknologikoari eta nazioartekotzeari dagokienez, besteak beste, CISEk duela urte gutxi “Ekintzailetza unibertsitate-sisteman” izenburupean argitaratutako azterketetako bat erakusten baitu.
Horrek guztiak esan nahi du unibertsitateak tresna baliotsua direla spin-offak eta start-up-ak dituen ekintzailetzaren bidez ezagutzaren ekonomia bat bultzatzeko, hazkunde adimentsu, iraunkor eta integratzaile hori eramateko gai diren balioekin.
Azkenik, Espainiako Gobernuak laster eztabaidatuko eta onartuko duen Unibertsitate Sistemaren Lege Organiko berrian (LOSU), gogorarazten da unibertsitate-sistemaren eginkizunen artean dagoela “gizarte-ongizateari, aurrerapen ekonomikoari eta gizartearen eta lurralde-ingurunearen kohesioari laguntzea, prestakuntzaren, ikerketaren, ezagutzaren transferentziaren eta gizarte-ekintzailetzaren kulturaren bidez”.
Gizarte-ekonomiari buruzko azken erreferentzia horrek eredu ekonomiko irekiago eta pluralago batean aurrera egiteko beharra eta interesa adierazten du, balioak dituena eta pertsonengan eta interes orokorrean zentratuago dagoena. Horretarako, sektore hori osatzen duten erakundeak bereziki garrantzitsuak izan daitezke.
Iturria: Social Economy News