Cooperatives Europe-ren aburuz, Gizarte Ekonomiarako Europako Ekintza Plana aurrerapauso bat baino gehiago da norabide egokian, gizarte-ekonomiaren eta haren aktoreen onarpen politiko garrantzitsua ere bada Europan. Hain asmo handiko plan batekin, Batzordeak seinale bat bidali du, gizarte-ekonomiako erakundeak garatzen eta handitzen lagunduko duten ekintza zehatzak ezartzearekin konprometituta dagoela adierazteko. Hala ere, Batzordeak ahaleginak egin arren, egiturazko akatsek haien eragina suntsi dezakete, kooperatibei kalte eginez edo batzuk alde batera utzita. Cooperatives Europe taldeak egindako Ekintza Planaren azterketak erakusten duenez, ez du epe luzeko helbururik, ez eta 2030erako ikuspegi sendorik ere. Horrek zenbait galdera irekitzen ditu: non egongo da ekonomia soziala eta ekonomia kooperatiboa 2030ean? EBko gizarte-ekonomiako politika zehatz bat ezarri nahi dugu, edo ekonomia soziala EBko politika guztietan sartu nahi dugu?
Kooperatibentzat eta beste gizarte-enpresa batzuentzat aurreikuspen handiagoa bermatzeko, aplikazio-fasea galdera horiei zehaztasun handiagoz erantzutetik has liteke. EBn helburu eta erreferentzia-puntu zehatzak ezarri beharko lituzke. Bestalde, gizarte-ekonomia arduradun politikoen artean ez ulertzeak bere horretan jarraitzen du. Kooperatibentzat definizio bakarra ulergarria ez bada ere, estatu kide guztientzat jarraibide argi eta komunak behar-beharrezkoak dira interpretazio desberdinak saihesteko. Beren tamaina eta sektorea edozein izanda ere, kooperatiba guztiek izan beharko lukete EJPren onura. Alde horretatik, kooperatiba batzuk alde batera utz litezke. Adibidez, Batzordeak aurreikusitako nazioarteko lankidetzaren arloko ekintza gehienak erakunde eta espazio jakin batzuetara mugatuta daude. EBkoak ez diren Europako enpresa kooperatibo batzuk ezin izango dira EAPen onuradun izan, eta horrek eragin negatiboa izango du EBren mugaren bi aldeetako kooperatibetan.
Beste kezka zabalago eta orokorrago batzuk, ordea, ez dira nolanahikoak. Esate baterako, kooperatiba-ereduaren ikuspen eta ezagutzarik ezak mugatu egiten du gure bazkideen finantzaketarako eta kapital-merkaturako sarbidea. Europako kooperatibek laguntza-neurri gehiago behar dituzte inbertsioak sustatzeko, eta, aldi berean, gobernantza-berezitasunei eta oinarrizko balioei eusteko.
Batzordeak etorkizun bidezkoago eta iraunkorragoarekin konpromiso sendoa hartu arren, genero-berdintasunaren gaia oraindik ez da esplizituki lantzen, eta trantsizio ekologiko eta digitalari dagokionez, ahaleginak areagotu egin litezke kooperatiben lorpenak sustatzeko eta dagozkien erronkei aurre egiteko.
Hala ere, akats horietatik haratago, zirraragarria da Ekintza Planaren lorpen positiboak ikustea; Cooperatives Europeko kideek pozik hartu zituzten lorpen horiek, EBko Gizarte Ekonomiaren Ataria sortzearen alde egiten baitu. Atari horrek behin betiko lagunduko die kooperatibei informazioa eta finantziazioa eskuratzen. Gazteen Ekintzailetzako Politiken Akademia ere ekimen bikaina da, eta Cooperatives Europek gazteen ekintzailetza kooperatiboari laguntzeko egindako lanaren berri ematen du, Coop Starter eta Coop 4edu proiektuen bidez.
Ekintza Planak Europako gizarte-ekonomiaren garapenari eraginkortasunez laguntzeko eta EBko politiketan integratzeko ahalmena du. Orain, haren aplikazioan jarri behar da arreta, eta hori funtsezkoa izango da gizarte-ekonomiaren familiako aktore guztientzat. Cooperatives Europe-ren indarra kideen aniztasunean eta jardueretan parte-hartze demokratikoan oinarritzen da. Espero dugu Batzordeak eredu horri jarraitzea eta aplikatzeko fasean ikuspegi parte-hartzaile eta kooperatibo sendoa izatea.
Iturria: Social Economy News